Matpiraten får en ny hemsida, version 2.

matpiraten

Börja med ett oskrivet blad eller att välja bland tusentals designer-mallar. Samla ihop de innovativa idéerna som gör kundresan trevlig och tydlig genom att använda video, pop-up, animeringar, kontaktformulär, databasinsamling, blogg, webshop och mer – Allt ska vägas in inför beslutet; mall eller att skapa med HTML-kod.

Matpiraten fick börja planera och inte det vanliga med middagarna 🙂

  1. mobiloptimera
  2. hasighet på hemsidan
  3. personlig SEO-plan
  4. andra matiga tankenötter

De viktiga delarna som idag är viktigast för kunden är de som tas upp nedan.

1. Mobiloptimerad

Google vill göra webben mobilvänlig. Under 2017 började man därför rulla ut sitt mobile-first index och från och med 2018 gäller mobile-first fullt ut.

Det finns en bra anledning till varför Google vill göra webben mobilvänlig. Den är att antalet mobilanvändare är fler än antalet desktopanvändare. Så har det sett ut sedan 2014.

Det betyder att Google i första hand kommer spindla mobilversionen av Matpiratens hemsida. Om hemsidan inte är optimerad för mobilen finns därför risken att tappa viktiga positioner. 

2. Hastighet på hemsidan

Ytterligare en viktig del är att tänka på hastigheten på sajten. Det ska gå fort, vi vill inte sitta och vänta på ett hjul som snurrar.

Bra verktyg finns som kan peka ut exakt de delar av hemsidan som gör att den laddar snabbare. Det finns mått på hur snabbt den första bilden laddas upp och sedan en till mätning när hela sidan laddats.

Har vi nu de två delarna på plats att hemsidan är mobiloptimerad och det går fort att ladda upp den vill vi även att kunder som söker att få hjälp med barn och mat hittar till hemsidan. Det vill säga att den kommer högt upp i sökningen. En förälder som söker inspiration till matglädje när det gäller barn och mat så ska Matpiraten sida dyka upp. Målet är att hamna på första sidan. För vem scrollar vidare till sid 2 eller 22?

3. Personliga SEO-plan för att få Matpiraten hittad på Google.

Att ge svar är sökmotorernas andra syfte så att användare får resultat som är relevanta för deras sökfråga. Man skulle kunna säga att sökmotorer är svarsmaskiner som är byggda för att svara på våra frågor.

Matpiratens syfte är att lära den unga generationen allt om mat. VAD, VARFÖR och HUR är de ledord som finns.

Till en början är målet att synas på företagets namn. Det skapas även en plan för att visas på de frågor som ställs om mat och barn. De flesta sökord som kommer upp handlar om recept och där ligger de stora jättarna, vilket betyder att planen behöver hitta andra vägar till att nå fram med budskapet.

I dagsläget finns en viss sökvolym på “mat för barn” och “barn mat”. Genom Google Analytics kommer dessa ord att mätas på för uppföljning och de mätpunkterna behöver i sin tur mätas mot konverteringarna som sker. Syns vi för rätt målgrupp helt enkelt.

Mätningarna är den främsta faktorn till att kunna för framtiden utläsa var kunderna befinner sig och vid vilka tidpunkter det är mest aktivitet. Geografi kan ha betydelse och här får tiden utvisa mer när mer data kommer in.

4. Andra matiga tankenötter för Matpiraten

Den ska:

  • tilltala både barn och föräldrar
  • visa att det är kul att lära barn om mat
  • berätta att det inte tar tid utan ger tid i det längre perspektivet
  • visa vinsterna för en hållbar hälsa genom att börja i tidig ålder
  • bilder och texter i en bra kombination

Målet är att skapa och designa den mest fantastiska hemsida som möjligt för Matpiraten Kortlek

Arbetet med en bra webbyrå som kommer med bra tankar och råd, har ett helhetsfokus på hur hemsidan ser ut och ser till att hemsidan fortsätter att utvecklas. Att skapa en hemsida är verkligen bara första steget för att skapa en bra närvaro online.

Happy Digital har varit en fantastisk support i byggandet av Matpiratens sida. Tack!