Vad ska du tänka på när du ska köpa hemsida!

Köpa hemsida är inte alltid lätt! En hemsida för företag handlar oftast, i slutändan om att driva försäljning. Det kan såklart vara steg innan försäljning som att informera om tjänsten eller produkten som finns att köpa. Själva köpet kan göras i en fysisk butik eller att hemsidan har en kopplad webbshop.

För att få en bra webbplats så ställer företaget Happy Digital 10 inledande frågor till beställaren. För att ge dig bra tips inför utvecklingen av ny hemsida har byrån sammanfattat en lista. Den här listan är tänkt för dig att kunna gå igenom och få fram de svar som du behöver innan du ska köpa hemsida.

10 saker att tänka på när du ska köpa hemsida

  1. Vad är syftet med hemsidan? Det kan vara att informera eller så säljer ni en tjänst eller produkt som gör att ni vill att kunden ska kontakta er.
  2. På vilket sätt är webbplatsen viktig för er? Har ni ex. en fysisk butik så kan vägbeskrivningen vara viktig så kunden lätt kan se var ni finns och vilka öppettider ni har.
  3. Vilken funktion ska webbplatsen uppfylla i er verksamhet? Det kan vara information om produkten eller tjänsten men det kan också vara att samla in e-post adresser så ni kan skicka ut nyhetsbrev om allt som händer i företaget.
  4. Hur mycket tid önskar du lägga till att uppdatera, skriva nyhetsbrev, blogga och hålla innehållet relevant? Google gillar att det kommer nytt innehåll på sidan, det visar att den är aktuell. Det är väl värt att tänka på hur mycket tid ni har till förfogande så det planeras jämt över tid.
  5. Vilka funktioner är verkligen viktiga? Vilka resurser har du för underhåll? Är det försäljning online ni har är det essentiellt att webbshoppen fungerar. Ibland händer tyvärr att saker slutar och fungera. Det viktiga är inte alltid att veta varför utan att få upp check-outen så snabbt som möjligt för att inte missa försäljning. Att ha en support som är snabb här är en försäkring som är guld värd.
  6. Har ni en organisation som underhåller företagets webb bra? Kan det blir bättre? Har hemsidan varit igång ett tag går det att se hur kundresan ser ut. Var går de flesta och läser, vad är de intresserade utav. Ser ni att kunderna lämnar hemsidan på ett visst ställe kan det vara intressant att se efter om den delen kan förbättras.
  7. Är webbplatsen snygg och representativ för er verksamhet? Färger och bilder talar lika mycket som ord. Att ha både text och en kompletterande bild ger kunden visuellt en direkt uppfattning och orden kommer sedan att bekräfta det ni vill förmedla till kunden.
  8. Hur vill du uppfattas på nätet? Speglar hemsidan er kommunikation till kunderna. Är ni kanske ett företag som vill uppfattas som snabba så är det idag möjligt att designa snabba formulär för att en kund ska kunna beställa. Ett formulär kan ge kunden både en prisbild genom sina val och chansen att boka in närmaste lediga tid.
  9. Vad vill du säga? Vilket är ert viktigaste budskap? Se till att era USP:ar finns med. Vad det är som särskiljer er från konkurrenterna.
  10. Är webbplatsen mobilanpassad och fungerar väl i mobiler och surfplattor? Det kan se helt olika ut för data eller mobil och vissa knappar och länkar behöver anpassas till mobil. Mobilen är den främsta källa som vi idag söker via.

Den här listan är lång och tanken är att ni får tänka igenom innan ni ska köpa hemsida. På så sätt skapar vi tillsammans den hemsidan som blir ert skyltfönster och där kunder bäst ser det ni har att erbjuda. Förhoppningsvis hjälper denna lista dig när du ska köpa hemsida.

Gå gärna in och läs mera nyheter om IT på vår blogg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *