SEO Optimering: Tips och Tricks

seo-optimerig-seospecialist

När man skapar en ny hemsida är SEO optimering en viktig grundsten. Då det finns så många som lägger ut information på nya sidor, blir seo optimeringen alltmer viktig för att rankas högt i sökmotorerna. I detta inlägg berättar vi om seo optimering och tips & tricks till SEO-optimering av din hemsida!

seo-optimerig-seospecialist

Varför SEO Optimering?

Vare sig du startar en hemsida, blogg eller E-handel är SEO Optimering något som de flesta bör tänka på. Anledningen till detta är för att om du inte gör något form av seo optimering går du miste om gratis trafiken som kommer från Google. Denna gratis trafik är den trafik som genereras via sökningar via sökmotorer. Det finns två typer av trafik på nätet och det är betald och gratis trafik. Den betalda trafiken brukar vara annonser som dyker högst upp under sökfältet. Denna trafik kostar pengar då du som annonsör betalar för varje klick som görs på dina annonser.

Gratis trafiken är hemsidorna som dyker upp de betalda annonserna. När besökare klickar på dessa länkar kostar det ingenting och därav kallas för gratis trafik.

Tips och trix för att lyckas med din SEO optimering

  1. Se till att din hemsida har indexerats av Google eller kan indexeras av Google. Detta kan man se över genom Google Search Console där du kan se hur din hemsida uppfattas av Google. en indexering är att Google kan hitta din sida och söka igenom den. När Google söker igenom sidor börjar den lära sig av vad sidan handlar om och på vilka sökord som finns på sidan.
  2. Se till att ha tillräckligt med text i konkurrenskraftiga branscher. Något som många missar är att fylla på med text på sidan så att Google har lättare att förstå innehållet. När en hemsida saknar mycket text kan det bli svårt för Google att få en förståelse över vad alla sidor handlar om och vilka sökord som ska rankas.
  3. Ha en bra struktur på sidan. Med det menar jag att ha en bra hierarki där du har ett huvudämne och ämnen under huvudämnet. Lite som en uppsats i skolan där du har rubriker och underrubriker för att läsaren ska lättare kunna navigera sig runt innehållet. På samma sätt fungerar Google där den läser av text och struktur på sidan för att veta hur sidan är uppbyggd och vilka ord som ska rankas på specifika sökningar.